قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

مجوسیان یا المجوس در قرآن و کتب من قبل

بشم یهوه الله ال رحمن ال رحیم


متاسفانه در ترجمه های موجود از آیۀ هفدهم سوره حج، اکثرا مشاهده شده که واژۀ قرآنی "المجوس" به "زرتشتیان" برگردانده شده است. در این یادداشت با استناد به آیات انجیل و کتاب ارمیا، نبی بنی اسرائیل نشان خواهم داد که واژه المجوس بهیچ عنوان به گروه یا آیینی که امروز بعنوان زرتشتی شناخته شده، دلالت ندارد!

 

 مگوسی یا مجوسی در انجیل


با مطالعه آیات باب دوم صحیفه متی از انجیل مقدس نکات ذیل آشکار می گردد:


1- واژۀ یونانی μάγος (مگوس) به افرادی اشاره دارد که از مشرق بسوی اورشلیم رهسپار گشته اند و در جستجوی پادشاه یهود که همان لقب مسیح عیسی بن مریم در کتب من قبل است، می باشند. ... زیرا که ستارۀ او را در مشرق دیده ایم و برای احترام به او آمده ایم (آیه دوم باب دوم انجیل صحیفه متی). پس مشخص شد که مجوسیان به گروهی اطلاق می گردد که در انتظار ظهور عیسی مسیح بسر می برده اند و به همین جهت برای یافتن او تا اورشلیم نیز پیش آمدند.


2- مجوسیان پس از یافتن خانه طفل و مادرش مریم صدیقه به نص انجیل "به روی در‌افتاده، او را سجده کردند و ذخایر خود را گشوده، هدایای طلا و کندر و مر به وی گذرانیدند" (آیه یازدهم باب دوم انجیل صحیفه متی). پس از آن "چون در خواب وحی بدیشان در‌ رسید که به نزد هیرودیس بازگشت نکنند، پس از راه دیگر به وطن خویش مراجعت کردند" (آیه دوازدهم باب دوم انجیل صحیفه متی). اینجا نیز مشخص می گردد که مجوسیان از ایمان آورندگان به رسالت مسیح عیسی بن مریم بوده اند و مضاف بر آن در اطاعت از وحی الهی، تمرد و سرپیچی ننموده اند.


پس با استناد به آیات انجیل معلوم شد که به گروهی از منتظران ظهور عیسی مسیح و ایمان آورندگان به رسالت او مگوسی یا مجوسی گفته میشود و این گروه هیچگونه ارتباطی با زرتشتیان که ناباوران به شریعت تورات، رسالت مسیح و انجیل هستند، ندارد.


رب مج یا مجوسی در میقرا (عهد عتیق)


تنها در دو آیه از مجموعه کتب انبیاء بنی اسرائیل (عهد عتیق) به عبارت רב מג "رب مج" اشاره شده است که هر دو آیاتی از باب سی و نهم کتاب ارمیای نبی می باشند. بعنوان مثال در آیه سیزدهم از آن باب می خوانید که پس از آنکه بخدالنصر پادشاه بابل دستور محافظت از ارمیای نبی را صادر گرداند، گروهی جهت مشایعت ارمیا اعزام شدند که در این گروه فردی موسوم به "نرجل شراصر رئیس مجوسیان (رب مج)" نیز قرار دارد. 


لذا با استناد به کتب عهدعتیق نیز مشخص می گردد که اولین اشاره به مجوسیان (رب مج) در کتاب ارمیا مکتوب گشته که هم عصر بخدالنصر پادشاه امپراطوری بابل می باشد و این اشاره هیچگونه ارتباطی با فردی موسوم به زرتشت یا آیین زرتشتی ندارد. 


نتیجه: با نزول تورات هدی تنها شریعت الله و ابلاغ آن توسط بنی اسرائیل و تعاملات منطقه ای از جمله در زمان سلیمان نبی و قرنها بعد از آن حضور پیامبرانی چون دانیال و ارمیا در بالاترین مناصب امپراطوری بابل و انتشار نسخ کتب وحی، فرقه های مستقل و تازه مسلمان گشته ای چون مجوسیان در منطقه شکل گرفتند. سپس در سیر تحولات تاریخ شاهد هستیم که مجوسیان با استناد به علم کتب من قبل، زمان ظهور مسیح موعود را محاسبه و معین می نمایند (یک نمونه، تعیین بر اساس پیشگویی 69 هفته در کتاب دانیال نبی باب نهم است) و بدین ترتیب مجوسیان قرنها بعد با تولد عیسی مسیح جهت ایمان آوردن به رسالت او بسوی اورشلیم رهسپار شدند. لذا نویسنده مصرانه تاکید می کند که واژه المجوس در آیه هفدهم سوره حج بهیچ عنوان به زرتشت یا زرتشتیان که ناباوران به شریعت تورات، عیسی مسیح و انجیل می باشند، اشاره ندارد! و همانطور که با استناد به کتب من قبل توضیح داده شد، مجوسیان به فرقه ای اطلاق می گردد که از منتظران ظهور عیسی مسیح و ایمان آورندگان به رسالت او و انجیل می باشند.


والسلام علی من التبع الهدی.

نظرات 2 + ارسال نظر
............ پنج‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 05:08 ب.ظ

سلام.به امید الله مشتاقانه منتظر یادداشت های جدیدی از شما هستیم.

و علیکم السلام. ان شاءالله.

salma سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 07:37 ب.ظ

سلام
زندگی با افرادی که حتی نمیذارن و نمیخوان حرفات و بشنون خیلی سخته!!!!!!!!!!!!!!!!
بعضی اوقات دیگه واقعا کم میارم
سرم از همه ی حرف ها و انتقاد هایی که به کردارشون دارم پره..دلم پر از غصه ی افرادی که بهم نزدیک هستن ولی حاضر نیستن یکم از دید دیگه به مسائل نگاه کنن..
مادرم خواهرم دوستام اساتیدم و ...
حتی دانشگاه هم محیطش بسته است.
همه فکر میکنن خودشون درست میگن.من و به چشم یه آدم کم عقل نگاه میکنن..
اینا( گوشه ای ) از درد هایی که یه آدم مسلمان توی این جامعه داره
دردهایی که روی قلب و روح بیشترین تاثیر و داره.
تنها امید و پناهم الله هست.. منتظر آرامش در اون دنیا هستم.

و علیکم السلام. المائدة: ٤١ را بدقت مطالعه بفرمایید. با تشکر از شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد