قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

مقدمه ای بر مستند طور سینین (همراه لینک دانلود)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

واژه "طور" یا טור به زبان عبری بمعنای رشته کوه می باشد و در دو مورد این واژه با همین معنی در کتاب دانیل نبی آیات Dn 2:35 و ِِِDn 2:45 ذکر گردیده است. این واژه را می توان با کد H2906 در دیکشنری استرانگ کتاب مقدس ردیابی نمود. اما کلمه طور در قرآن کریم متذکر:

 

1- جایگاهی است که موسی نبی ندای الله رحمان و حکم نبوت را از جنب آن دریافت کرده است:

 

فَلَمَّا قَضَىٰ مُوسَى الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ نَارًا... (قصص 29)

و چون موسى آن مدت را به پایان رسانید و خانواده اش را [همراه‌] برد، آتشى را از دور در کنار طور مشاهده کرد..

 

2- جایگاهی است که میثاق خالق هستی پس از خروج قوم برگزیده او یعنی بنی اسرائیل از مصر در آن منقعد گشته است. نشان این میثاق رخداد عظیم و معجزه آسای بالا رفتن طور (یعنی رشته کوه!) بر سر همه افراد قوم بنی اسرائیل است:

 

وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثَاقِهِمْ... (نسا 154)

و طور را به یادبود پیمان آنان، بالاى سرشان افراشتیم...


شایان ذکر است که محل فوق الذکر میثاق بنی اسرائیل با الله رحمان، طبق متن تورات مقدس و کتب عهد قدیم با نام عبری סיני (سینی) شناخته شده است. واژه سینی را میتوان با کد H5514 در دیکشنری استرانگ کتاب مقدس ردیابی کرد. تعداد آیات حاوی این واژه در متن تورات مقدس، بسیار بالاست که در اینجا به ذکر یک آیه بسنده می نمایم:


الله بالای کوه "سینی" بر سر آن کوه نزول اجلال نمود. الله موشه را صدا زد که بر سر آن کوه برود. پس موشه بالا رفت. (کتاب خروج تورات بخش 19 آیه 20)


نتیجه اول:

 

پس "طور" (به معنی رشته کوه) در قرآن کریم همان رشته ای از کوههاست که در آیات مقدس تورات با کوه "سینی" برجسته شده است. قرآن کریم نیز این رشته کوه را با همین شاخصه مورد ذکر قرار داده است:

 وَطُورِ سِینِینَ (تین 2)

و رشته کوه سینین

 

موقعیت جغرافیایی طور سینین

 

مطابق قرآن کریم موسی نبی پس از خروج از مصر به منطقه مدین رهسپار گشت. وی پس از سالها سکونت و تشکیل زندگی در مدین، تصمیم به ترک آن دیار گرفت که طی عزیمت با نزول اجلال الله در درختی به صورت آتش سوزان در جنب طور سینین مواجه شد و از طرف الله مامور خارج سازی بنی اسرائیل از مصر  گردید. بنابراین اولین مبنای موقعیت یابی جغرافیایی طور سینین، تعیین موقعیت منطقه مدین است.

 

...فَلَبِثْتَ سِنِینَ فِی أَهْلِ مَدْیَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَىٰ قَدَرٍ یَا مُوسَىٰ (طه 40)

...و سالى چند در میان اهل «مدین» ماندى، سپس اى موسى در زمان مقدر آمدى

 

حال به این نقشه نه چندان قدیمی نگاهی بیندازیم:

 

 

 

همانطور که در نقشه فوق با فلش قرمز رنگ علامت زده ام، منطقه مدین یا Midian، محدوده ای واقع در شمال غربی عربستان سعودی امروز است و در شمال غربی شهر مدینه واقع شده. محدوده ای که آثار مداین شعیب نبی آن (مطابق قرآن کریم)، امروز گردشگاه توریست های سرتاسر دنیاست. لذا بنا به استناد به آیات قرآن و تورات هرگونه جستجو جهت یافتن "طور سینین" می بایست از این محدوده آغاز گردد.

 

سندی از عهد جدید: دیگر دلیلی که باعث معطوف ماندن توجه ما به سرزمین عربستان سعودی امروز میشود، رساله ای از عهد جدید کتاب مقدس به نام "رساله پولوس به غلاطیان" یا Galations است که صراحتا به محل کوه سینین در سرزمین عرب اشاره نموده است:

 

...چون کوه سینین در سرزمین عرب...

از رساله پولوس رسول بغلاطیان بخش 4 آیه 25

 

نتیجه دوم :

 

بدین ترتیب نه تنها قرآن کریم و تورات مقدس گواهی به قرار داشتن طور سینین در منطقه مدین میدهند، بلکه حتی رساله ای از عهد جدید نیز به موقعیت طور سینین در عربستان اشاره می نماید. حال تنها کافی است که با بررسی همه جانبه آیات مرتبط با کوه سینین، منطقه مدین و آیات خروج بنی اسرائیل از مصر در قرآن کریم و کتب من قبل، موقعیت این کوه مقدس و وادی مقدس آن را مسجل نماییم.

 

پایان یادداشت و لینک های مستند طور سینین:

 

در اینجا این یادداشت که مقدمه ای بر فیلم مستند کوه سینین بود، پایان می پذیرد. این مستند  را میتوانید در 5 بخش از لینک های ذیل دریافت نمایید. کلیه جغرافیای مطروحه در مستند توسط نرم افزار Google Earth قابل تحقیق و بررسی است و می توانید مستقلا مناطق، وادیها و طور سینین را از طریق آن نرم افزار شناسایی نمایید. دانلود و مشاهده دقیق، پنج قسمت ویدیو ذیل را به همه علاقمندان توصیه می نمایم.

 

مستند کوه سینین قسمت اول را از اینجا دانلود کنید.

ویدئو شامل: مقدمه، بررسی آیات، نقشه ها، گذرگاه عبور بنی اسرائیل (مصر-دریای سرخ-عربستان)، آیات مربوط به استسقاء اول (تورات بخش خروج 15:27)

 

مستند کوه سینین قسمت دوم را از اینجا دانلود کنید.

ویدئو شامل: تصاویر وادی ایلام (دوازده چاه استسقاء اول)، آیات و تصاویر وادی سین (صحرای من و سلوی)، نقشه و تصاویر مداین شعیب (قرآن کریم 29:36) در منطقه مدین، استسقای دوم ( تصاویر شکافت سنگ مطابق قرآن کریم و تورات مقدس)

 

مستند کوه سینین قسمت سوم را از اینجا دانلود کنید.

ویدئو شامل: شواهد باستانی مذبح ها و عبادتگاههای بنی اسرائیل در منطقه، جبل اللاز، آیات مربوطه کوه سینین، غار الیاس نبی، حصارها و مناطق محافظت شده اطراف کوه سینین، کتیبه های کهن بنی اسرائیل در منطقه سینین عربستان.

 

مستند کوه سینین قسمت چهارم را از اینجا دانلود کنید.

ویدئو شامل: تصاویر محل اقامت بنی اسرائیل اطراف کوه سینین، تصاویر هوایی گوگل، آثار ستونها و مذبح ها، طور سینین، آثار گوساله پرستی در اطراف کمپ اقامتی بنی اسرائیل در کوه سینین، محل گوساله پرستی،


مستند کوه سینین قسمت پنجم را از اینجا دانلود کنید.

ویدئو شامل: آثار حفاظت شده در منطقه بیابانی سینین، آثار گوساله پرستی، تصاویر ران وایات و پسران، طور سینین، گفته های تکمیلی، پایان.

 

برای اطلاعات تکمیلی در مورد مستند کوه سینین و سازندگان آن به این سایت مراجعه فرمایید. 


والحمدلله رب العالمین.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی از کرج پنج‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:24 ب.ظ

سلام . فایل اولی ایراد دارد . در وسط فیلم قطع می شود .

سلام. فایل دانلود و چک شد، صحیح و بی اشکال است.

لطفا فایل ویدیویی را ابتدا دانلود کنید و بعد به مشاهده آن بنشینید. بدون دانلود ممکن است سرور مربوطه فایل را ناقص پخش نماید.

تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد