قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

قرآن کریم و کتب من قبل: تنها انوار هدایت

وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ - بقره 4 (تحلیل و بررسی تورات انجیل و قرآن)

صدقاتهن، مهریه و جزیه از مسلمانان

بسم الله الرحمن الرحیم


اگر مهمترین خصوصیت مومنین و مومنات پس از ایمان خالصانه به الله سبحانه تعالی و اقامت صلات، پرداخت زکات و انفاق و صدقات است و اگر این مهم در قرآن کریم تا به این حد جدی تلقی شده که فرموده است الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً (2:274)، حال چگونه جوابی برای نه مهریه های کلان بلکه برای مهریه هایی در حد حتی چند میلیون تومان "ناقابل" می توان پیدا نمود؟


مگر قرار نیست مومن و مومنات شب و روز در حال انفاق باشند؟ مگر حتی قرآن کریم نفرموده وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ؟ پس چگونه می توان سکه و طلا را سالها روی هم گذاشت تا تازه با هزار واگن منت (که مهریه را برای شما پائین بریدیم)، عروس خانم را با 114 سکه (حدودا 40 میلیون تومان) راهی خانه بخت نمائیم؟! این چه بساطی است که مقدار این پول در مینیمم مقدارش از جزیه قتل غیرعمد یک فرد مسلمان هم بیشتر است!!؟ مگر قتلی مرتکب شده اید؟ 


سئوالم این است که این کلمه "مهریه" از کدامین دست نوشته بیرون پریده است در حالیکه قرآن عظیم بطور واضح از آن به عنوان "صدقاتهن" یاد کرده است؟ و اگر مومنین و مومنات شب و روزشان در انفاق است و اسراف هم نمی کنند، پس چطور همچون یهودیان رباخواری که حتی دخترانشان را هم برای کسب مال بیشتر "می فروشند"، امروز هم دختران و خواهرانمان را در ازای مهریه های بالاتر معاوضه میکنیم؟ آیا این کفر و یقه درانی در محضر خالق آسمانها و زمین نیست؟  


منتظر نظرات شما دوستان هستم.


فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ..


نظرات 11 + ارسال نظر
محمد اوجال اولوتورک شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:53 ب.ظ

با سلام

بنده که چندان مطلبی دستگیرم نشد. نمی دانم آیا این مطلب دنباله یک مطلب قبلی است، یا همین یک قسمت است؟ چون مثلا هیچ در این باره توضیحی داده نشده (بر اساس آیات قرآن) که اساسا صدقه چیست و ... .
موفق باشید

علیکم السلام

همین یک مطلب است. البته من تا به حال به توضیحی از تعریف "صدقاتهن" در قرآن کریم توجه نکرده بودم. اگر شما چیزی میدانید ما را هم بی خبر نگذارید. تشکر.

سید محمد احمدی شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:43 ب.ظ http://tauheed1.blogspot.com

با توکل بر خدا و سلام بر شما آقای علیرضا ، لا اله الا الله ،

آقا علیرضا ، منظور شما از مومنین و مومنات و مسلمانان در این نوشته تان بطور مصداقی در حال حاضر چه کسانی هستند ؟ آیا می شود به طور واضح و مشخص گروه ( فرقه ) مردمی آنها را معرفی کنید ؟
تا بعد ان شاء الله در رابطه با مهریه و دیگر مسائل آنها با استناد به آیات خدا در قرآن بحث و تبادل نظر کنیم ،

ما توفیقی الا بالله .

و علیکم السلام.

آقای احمدی، بله! نکته خوبی را اشاره کردید. در اصل باید می نوشتم مشرکین. چراکه آن جماعتی که عضو فرقه و گروهی هستند (مطابق کلام الله) دیگر مسلمان به حساب نمی آیند. علی ایحال منظورم مردم کشوری است که دعا به پیش "من دون الله" می برند و مولیشان بنده ای است که او هم خلق شده است و یا در بهترین حالت "حدیث" پرستند.

با تشکر.

نوزاد یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 07:55 ب.ظ http://www.shifaa.blogfa.com/

سلام علیرضای عزیز . امیدوارم ژیروز و سربلند باشی. ممنون که تشریف آوردی.

مهریه در قرآن وجود ندارد اما به جای آن از کلماتی مانند (نفقه) و (اجر) استفاده شده. نفقه به صورت کلی همه هزینه هایی را که یک شوهر باید در قبال همسرش در طول زندگی بپردازد را شامل میشود. تا زمانی که زن در گرو ازدواج با مرد است باید از طرف شوهر به او نفقه داده شود. این نفقه در قبل از ازدواج هم بر عهده پدر یا دیگر سرپرستان است. اما (اجر) تنها مخصوص ازدواج است. در واقع چیزی است که در ابتدای ازدواج به زن داده میشود تا او راضی شود با مرد ازدواج کند.

یا ایها النبی انا احللنا لک ازواجک اللاتی اتیت اجورهن ....

فانکحواهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن با المعروف ...

لا جناح علیکم ان تنکحوهن اذا اتیتموهن اجورهن ...

اجر چیزی است که در قبال کاری به کسی داده میشود. مثلا در یکی از آیات خداوند دستور داده اگر همسرتان را طلاق دادید و از او بچه دارید که باید مادرش او را شیر دهدُ در قبال آن شیر باید به او اجر دهید. همچنین در توصیف قیامت میفرماید : انما توفون اجورکم یوم القیامه ...
ازدواج کردن هم طبق آیاتی که در ابتدا نوشتم غیر از نفقه اجر را برای زن طلب میکند که در جامعه ما به آن مهریه گفته میشود.

برای مطالعات دقیق تر باید همه واژه های نفقه اجر و صدقه بررسی شوند.

سلام و تشکر از توضیح تان. انشاءالله می روم برای بررسی.

سید محمد احمدی یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:20 ب.ظ http://tauheed1.blogspot.com

با توکل بر خدا و سلام بر شما آقای علیرضا ، لا اله الا الله ،

شما آقای علیرضا گفته اید :" آقای احمدی، بله! نکته خوبی را اشاره کردید. در اصل باید می نوشتم مشرکین. چراکه آن جماعتی که عضو فرقه و گروهی هستند (مطابق کلام الله) دیگر مسلمان به حساب نمی آیند. علی ایحال منظورم مردم کشوری است که دعا به پیش "من دون الله" می برند و مولیشان بنده ای است که او هم خلق شده است و یا در بهترین حالت "حدیث" پرستند.
با تشکر. "

در پاسخ به شما آقای علیرضا باید بگویم : با تشکر از شما که موضع تان را بطور دقیق و صحیح و آشکار در رابطه با گروه مخاطب خودتان بیان کردید ، پس نتیجه می گیریم کسانی از مردم که فقط در حرف و شعار تظاهر و ادعا به لا اله الا الله و خواندن آیات قرآن می کنند ، در حالیکه می بینیم و می شنویم و شاهد هستیم که در عمل کافر و مشرک به موجودیت و وحدانیت خدا ( اصل لا اله الا الله ) و آیات خد ا در قرآن هستند مسلمان و مومن واقعی نمی باشند ، بلکه مسلمانان و مومنان واقعی کسانی از مردم هستند ، که در شعار و عمل به اصل لا اله الا الله و آیات خدا در قرآن عمل می کنند نه چیز دیگری ، و خدا در آیات زیر می فرماید کسانی از مردم که به خدا و آیاتش کافر و در عبادتشان برای خدا کسی یا چیزی را شریک قرار دهند همه اعمالشان اعم از عبادت و دیگر اعمالشان در زندگی دنیا نزد خدا تباه و نابود می شود ، و در روز قیامت از زیانکاران هستند ،

الله خالق کل شی‏ء و هو علی کل شی‏ء وکیل ، زمر ( 62 )
خدا است آفریدگار هر چیزى و اوست بر همه چیز وکیل‏

له مقالید السماوات و الارض و الذین کفروا بایات الله اولئک هم الخاسرون ، زمر( 63 )
وى را است کلیدهاى آسمانها و زمین و آنان که کافر شدند به آیتهاى خدا ایشانند زیانکاران‏

قل ا فغیر الله تامرونی اعبد ایها الجاهلون ، زمر ( 64 )
بگو آیا جز خدا را فرمان دهیدم که بپرستم ( اطاعت ، بندگی کنم و بخوانم ) اى نادانان‏

و لقد اوحی الیک و الی الذین من قبلک لئن اشرکت لیحبطن عملک و لتکونن من الخاسرین ، زمر ( 65 )
و حقیقتا وحى شد بسوى تو و بسوى آنان که پیش از تو بودند که اگر شریک قرار دهی ( به خدا کسی یا چیزی را ) به حقیقت تباه شود کردارت و همانا شوى از زیانکاران‏

بل الله فاعبد و کن من الشاکرین ، زمر ( 66 )
بلکه خدا را پرستش کن ( اطاعت ، بندگی کن و بخوان ) و باش از سپاس‏گزاران‏

و ما قدروا الله حق قدره و الارض جمیعا قبضته یوم القیامه و السماوات مطویات بیمینه سبحانه و تعالی عما یشرکون ، زمر( 67 )
و ارج نگذاشتند ( ارزش قائل نشدند ) خدا را حقّ ارجمندیش و زمین همگى در چنگ او است روز قیامت و آسمانها پیچیده‏اند به دستش منزّه و برتر است او ( خدا ) از آنچه شریک قرار می دهند

ما توفیقی الا بالله .

با سلام.

بله همینطور است که قرآن عظیم فرموده است. منتظر نظر شما پیرامون مساله "اجور" ، "صدقاتهن" هم هستم.

نمی دانم چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:17 ب.ظ

با دوستم گپ می زدم صحبت از مهریه های بالا در ایران شد . او که علاوه بر شوخ طبعی حاضر جواب نیزبود گفت :
نگاهی به برگ بیمه ماشینت بیانداز . فوت در اثر حادثه شصت میلیون تومان دیه دارد . در حالی که قیمت آکبند بودن یه دختر بطور رسمی که به طور محترمانه و عرفا از آن به عنوان مهریه نام برده می شود بطور متوسط چیزی در حدود ۴۵۰ سکه بهار آزادی قیمت دارد .( اگر روابط جینگولی منگولی هم نداشته باشد که این روز ها متاسفانه مد شده )
این چه بلائی است که ما گرفتار آن شده ایم . یعنی مهریه یک دختر باید از دیه یک مرد مسلمان بیشتر باشد ؟

آقای نمی دانم، مهریه قرار است تسهیل کننده ازدواج باشد ولی الان سد آن شده است.

داد جمعه 22 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 05:17 ب.ظ

وقتی قانون دربست از مردان حمایت میکنه در مقابل این همه ظلم قانونی زنها مهریه بالا نداشته باشند پس چه کار کنند؟
مرد میتونه ۴ تا زن بگیره و بینهایت زن صیغه ای داشته باشه یعنی مرد هر وقت خواست به زن با حمایت قانون و شرع خیانت بکنه
هروقت دلش خواست زنش رو طلاق بده
دیه زن نصف مرد است
و از همه مهمتر اینکه با هزار تا کلک شرعی مهریه زنش رو نده مثلا مردمیتونه تهمت بی آبرویی بزنه به زنش و مهریه نده-میتونه اموالش رو به اسم خواهر و بردارش بکنه و مهریه نده-میتونه با بیان عدم تمکین زن مهریه نده-میتونه در عوض دادن حضانت بچه به زن مهریه زن رو تصاحب بکنه-میتونه خودشو یه مدت بیکار بکنه و مهریه نده و...
البته جهت خوشحالی شما باید بگم که طبق قانون جدیدی هم که وضع شده هیچ مردی به خاطر مهریه زندان هم نمی افته
این مهریه ای که شما اینقدر بزرگش میکنید هم فقط توسط مردای خیلی پولدار که نمیتونند همه اموالشونو به اسم این و اون بکنند شاید به زن داده بشه

دوست گرامی سلام،

پرداخت مهریه به زن واجب قرآنی است. ما در این وبلاگ به قانون و عرف کاری نداریم. اینکه این همه مشکلی رو هم که شما فرمودید وجود داره رو برید از همان کسانی بپرسید که جرات قانونگذاری در برابر قرآن کریم را داشته اند و اشد عذاب هم نصیبشان خواهد شد. همان صیغه، عرف مشرکان است. مشکل موجود این است که تک تک افراد این اجتماع ، چوب خروج از قرآنشان را دارند میخورند و این شرایط اسفناک هم بخشی از آن ماجراست.

اگر زن به پول دلش را خوش کرده است و مرد به "زنا" هائی که انجام میدهد پس بهتر است که دلخوش باشند تا عذاب نصیبشان گردد.

[ بدون نام ] یکشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 03:13 ق.ظ

نوزاد دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:37 ب.ظ http://www.shifaa.blogfa.com/

سلام علیرضای عزیز
متاسفانه مشکلات این روزها من را وادار کرد تا به وبلاگ قبلیم برگردم. ان شاء الله تا روشن تر شدن اوضاع همان جا خواهم نوشت

با سلام، ممنون که اطلاع دادید.

عارف محب الله جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 02:06 ق.ظ

(و مشرقها و مغربهای پر برکت زمین را به آن قوم مستضعف واگذار کردیم؛ و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و که به خرج دادند، تحقق یافت؛ و آنچه فرعون و فرعونیان می‌ساختند، و آنچه از باغها و کاخ ها فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم.اعراف ۱۳۷)

خداوند ،دلیل خلافت هزاران ساله ی بنی اسراییل بر تمام زمین را ،صبرشان و مبارزه نکردن با فرعون میگوید.

(موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری خواهید و صبر کنید که زمین ملک خداست، آن را به هر کس از بندگان خود خواهد به میراث دهد، و حسن عاقبت مخصوص اهل تقواست. (۱۲۸)اعراف)


درود به قوم بنی اسراییلی که تا این حد تکامل یافته بودند و درایت و خردمندی داشته اند ،که این توصیه ی موسی ،مبنی بر دعا به جای مبارزه را ،چرندیات یک روان پریش نیازمند شفا نخواندند ، و او را متهم به همکاری با فرعون نکردند. وبا وی همراهی نمودند . صد و بل هزار درود به این عمل بنی اسراییل.


(و به راستی به داوود و سلیمان دانشی عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش خدایی را که ما را بر بسیاری از بندگانِ باایمانش برتری داده است. [نمل : ۱۵]
اى فرزندان اسرائیل یاد کنید از نعمتهایم که بر شما ارزانى داشتم و اینکه من شما را بر جهانیان برترى دادم .[ بقره:۴۷]
ما به بنى اسرائیل کتاب و حکومت و نبوّت دادیم، و روزى پاکیزه عطا نمودیم، و آنان را بر جهانیان برترى دادیم.[جاثیه :۱۶])


و ساجدانه سلام میکنم به پروردگارم و پروردگار بنی اسراییل و پروردگار تمام جهان،که با اعطای برتری بر بنی اسراییل به
مدت هزاره های متوالی باعث سوزش قلب کفار شده است.
الحمدالله رب العالمین و درود.
عارف محب الله
۱۳۸۹/۱۲/۶

عارف محب الله جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:26 ب.ظ

(و به راستی به موسی کتاب دادیم، پس در لقای او تردید مکن . و آن را برای بنی اسراییل هدایت قرار دادیم.و چون صبر کردند وبه آیات ما یقین داشتند، برخی را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت میکردند.)(سجده ۲۳و۲۴)

سلام و درود خداوند به کسانی از بنی اسراییل، که پروردگارم آنان را پیشوایان هدایت مردم جهان قرار داد.وبه دستشان یکتا پرستی را جهانی ساخت.

الحمدالله رب العالمین.
عارف محب الله
۱۳۸۹/۱۲/۶

مریم سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 03:06 ب.ظ

این مقاله شما را اصلا متوجه نشدم.
یعنی شما منکر هستید که خدا گفته به زنان مهریه بدهید؟

سلام علیکم

خیر..فقط قصد این بود که مطرح شود اولا "مهریه" کلمه ای عبری است و در قرآن کریم از آن بعنوان انفاق نام برده شده است. دوم اینکه این مال یا پول را باید پرداخت در همان بدو ازدواج..حالا خودتان قضاوت کنید یک جوان بیست ساله چگونه باید حتی 14 سکه از جیب خودش جمع و جور کرده باشد وقتی ارزش آن حدودا به 9 میلیون تومان بالغ میگردد!

البته این بحثی است که یک سر کلان آن بار "ربایی" است که جامعه در حال تحمل آن است و طرف دیگر آن بار خرد انفاق یا همان مهریه...

غرض اینکه چیزی نوشته باشیم و نظر دوستان را بدانیم.

از همراهی شما سپاسگزارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد